PERKEMBANGAN KANAK-KANAK...KHAS BUAT IBU BAPA PENJAGA.
ABU HASSAN BIN MAIDEN
DIP,DCE103085IIC
Guru Tadika
DIP,DCE103085IIC
Guru Tadika
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
Alhamdulilah, Syukur dan Ucapan Pujian buat Allah swt dan Rasulullah saw.
terasa terpanggil untuk menulis sedikit pendidikan dan perkembangan berkaitan kanak-kanak... umumnya di Malaysia.
sebelum itu, orang kata kalau tak kenal maka tak cinta... haha..
Nama di beri Abu Hassan Bin Maiden, anak yang ke tujuh dari lapan adik beradik, Saya di besarkan di Muar, Johor, dan mendapat pendidikan awal ketika berusia 5 tahun di Sekolah Arab Abassiyah dan 6 tahun ke Tadika Kemas, dan Akhirnya ke International Islamic College, Kuala Lumpur dalam bidang Diploma in Islamic Early Childhood Education
R/143/4/0094(02/20) A11184. Menamatkan Pengajian Tahun 2014.
terasa terpanggil untuk menulis sedikit pendidikan dan perkembangan berkaitan kanak-kanak... umumnya di Malaysia.
sebelum itu, orang kata kalau tak kenal maka tak cinta... haha..
Nama di beri Abu Hassan Bin Maiden, anak yang ke tujuh dari lapan adik beradik, Saya di besarkan di Muar, Johor, dan mendapat pendidikan awal ketika berusia 5 tahun di Sekolah Arab Abassiyah dan 6 tahun ke Tadika Kemas, dan Akhirnya ke International Islamic College, Kuala Lumpur dalam bidang Diploma in Islamic Early Childhood Education
R/143/4/0094(02/20) A11184. Menamatkan Pengajian Tahun 2014.
Hampir 6 Tahun berkhidmat di Tadika, sebagai Guru dan Pengurusan, banyak pengalaman-pengalaman yang dapat daripada perkhidmatan tersebut... ok, kita terus pada perkara yang nak di kupaskan dahulu...
Apabila ibu bapa dan penjaga bercakap dan berinteraksi
dengan kanak-kanak ketika bermain, ia sangatlah membantu kanak-kanak untuk membangunkan
keupayaan untuk berfikir dan meluahkan perasaan. Kanak-kanak perempuan dan
kanak-kanak lelaki perlu diberi peluang yang sama untuk bermain dan
berinteraksi dengan semua ahli keluarganya, termasuk adik beradik, datuk dan
nenek, termasuk aktiviti di luar rumah sekalipun. Bermain dan berinteraksi dengan ibu dan
bapa membantu mengukuhkan lagi ikatan antara anak dan kedua-dua ibu bapanya.
Ibu bapa dan penjaga boleh membantu kanak-kanak belajar
dengan memberikan mereka tugas-tugas yang mudah dengan arahan yang jelas dan mudah difahami,
menyediakan objek untuk bermain dan mencadangkan aktiviti baru. Ibu bapa dan
penjaga tidak harus menguasai permainan/aktiviti tersebut sebaliknya membiarkan
anak bermain untuk membolehkan mereka berfikir secara sendiri. Kehadiran ibu bapa di dalam
aktiviti tersebut hanya sebagai pemberi rangsangan dan semangat, pendapat dan cadangan.
Segala keputusan yang perlu dibuat dalam aktiviti tersebut harus dibuat oleh
anak itu sendiri. ini lah latihan buat mereka untuk berdikari.
Ibu bapa dan penjaga perlulah bersabar apabila anak berkeras
mahu mencuba untuk melakukan sesuatu tanpa bantuan Ibu bapa. Biarkan mereka mencuba
kerana dari situ mereka akan belajar membuat sesuatu sehingga mereka berjaya
tanpa cepat berputus asa. Tugas kita adalah memastikan mereka selamat dan tidak
merbahayakan diri mereka sendiri. Perjuangan untuk melakukan sesuatu yang baru dan
sukar adalah satu langkah positif dalam perkembangan kanak-kanak.
No comments:
Post a Comment